TERBARU

Tuesday, April 2, 2013

YESS!!! I FOUND IT


assalamualaikum 

hari ini rasa seronok sangat mengajar budak2 darjah 1,2 dan 3... saya rasa macam dah jumpa semula diri saya yang dulu.... 3 minggu yang lepas,,, saya berada di sekolah rendah ni,, saya rasa tak seronok mengajar..saya tak dapat rasa kepuasaan mengajar dalam diri saya,,, saya rasa ada sesuatu yang hilang but today,,, i can feel the different,, saya rasa seronok,, saya rasa dapat kepuasan mengajar... saya rasa yang hilang tu dh ada semula... saya seronok melihat setiap anak murid saya... yang paling penting saya rasa sy dapat handle mereka...so, i make a self reflection n yess!! i found it... 

KEMESRAAN!!! yess,,,that's it... kemesraan.. dulu masa prktikum,,, lecturer observe majoriti cakap saya mempunyai sesuatu dalam diri saya iaitu mesra dengan pelajar...kemesraan yang wujud tanpa dibuat-buat... natural n today i found it back... eventhough i'm not good in class control but still i have that KEMESRAAN...at least it is useful.. at the same time,, i still rememver one of the advice given by my lecturer.. lecturer nasihatkan kalau saya tak boleh kawal kelas dengan suara saya,  I can use rule in my class... i can make my own rule for my class...smpai skrg sy igt nasihat tu,,, thank DR LAM... u're my idol forever... =)

back to my story... ya!! 3 minggu yang lalu,,, saya merasakan saya garang ngan murid-murid sya... saya tak mesra,, saya malas nak layan mereka... perangai mereka yang degil n nakal membuatkan saya malas nak layan n saya selalu marah2 n it's totally not me.. actually,,saya tak suka marah2 budak ni tapi xtaw knp 3 minggu yang lepas sya macam tu... pernah saya bgtaw encik tunang apa yang jadi kat sekolah masa minggu pertma n encik tunang kata saya lain,,saya dh berubah,,, tak ambil tahu pasal murid-murid sya,,encik tunang jgk cakap kesian dekat budak-budak... ok fine!! as a gurl with a little ego,, i denied it..saya cakap mana ada lain but actually i can feel that i'm different.. saya rasa mungkin sebab saya dh selesa berada di Sek Men selama 2 bulan membuatkan saya rasa lain bila berhadapan dengan budak-budak... pelajar sek men macam kawan2 kita jerk... tak perlu banyak cakap,,arahan tak perlu bagi banyak kali,,, boleh borak-borak.. berbeza sangat-sangat dengan bdk2 sekolah rendah.. kalau nak ikut tahap pemikiran mestilah berbeza kan..kata belajar psikologi kanak-kanak..hihi... 

budak sekolah rendah suka main-main,, bergerak sana bergerak sini,, lagi-lagi budak tahun 1...takde seminit pun mereka blh duduk diam,,, lain kita cakap.. lain dia buat... seyes,,, 3 minggu yang lepas,, tu la yang saya rasa.. padahal tu kan normal,, budak-budak nak membesar mmg cm tu gayanya,,, praktikum 6 bulan tu dh mcm2 dh sya depani... so,, today,, bila igt semula keletah,, gelagat murid-murid saya,, saya tersenyum n truly, i was found the real me.... =) =) =)

harini,, saya ajak murid-murid tahun 1 masuk bilik BI... arahan yang saya berikan jelas n satu persatu... saya duduk di tengah mereka.. mereka duduk rapat dengan saya n i can feel no gap between us... saya rasa dekat dengan murid-murid saya..begitu jgk dengan murid-murid tahun 3,, saya ajak mereka duduk dekat dengan saya,,, tak duduk di tempat masing-masing...kekadang,, mereka ketawa bila saya cakap,,, saya rasa seronok bila mereka ketawa,,,saya enjoy ajar mereka,, mereka pun enjoy belajar n saya nampak kesungguhan mereka untuk belajar hari ini... hari ini,,, 90% murid saya mencapai objektif pembelajaran,.. dan saya rasa KEMESRAAN adalah keynya...alhamdulillah...=)



No comments: